AGENDA AKHBAR DAN AGENDA PoOLITIK
MCA

JENIRI AMIR

ABSTRACT

The press in Malaysia is closely associated with the state or political parties
in the Barisan Nasional. There is an active involvement of press owners
in Malaysian politics. Realizing the importance of the press in the
dissemination of information and agenda setting, and as a vehicle to
define reality for the readers, the ownership of the press is important for
any political party. Ownership control occurs in terms of editorial policies
via both allocative and operational control, which define and influence
the goals, ideology, and content of the newspaper. This article reviews
the controversial take over of Nanyang Press by Huaren Holdings Bhd.
in May 2001, and its impact on press freedom in Malaysia.

Keywords: media ownership, press freedom, media and politics

PENGENALAN

Akhbar arus perdana di negara kita sentiasa dikaitkan dengan pemilikan oleh parti politik
kerajaan. Di peringkat nasional, parti politik utama seperti UMNO dan MCA sejak
sekian lama telah berusaha untuk menguasai akhbar. Akhbar seperti New Straits Times,
Berita Harian, dan Utusan Malaysia sering dikaitkan dengan UMNO manakala The Star
dikaitkan dengan MCA. Di peringkat negeri pula, misalnya akhbar Ufusan Sarawak dan
Sarawak Tribune di Sarawak dikaitkan dengan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak
(PBB) yang diterajui oleh Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud.

Dalam sejarah persuratkhabaran dan kewartawanan di Malaysia, kes bagaimana
UMNO di bawah kepemimpinan Tunku Abdul Rahman cuba menguasai Uzwsan Melayn
pada tahun 1961 amat menarik perhatian. Langkah kerajaan untuk mengambil alih Uzusan
Melayn telah mencetuskan tindakan mogok pada 21 Julai-21 Oktober 1961. Wartawan
dan pekerja yang mogok itu menuntut hak menentukan Ufusan Melayu sebagai akhbar
yang bebas dan tidak dikuasai oleh mana-mana ahli politik. Tindakan kerajaan mengambil

* 101 ®



o JURNAL PENGAJIAN MEDIA MALAYSIA/ MALAYSIAN JOURNAL OF MEDIA STUDIES ¢

alih akhbar itu dianggap sebagai percubaan untuk menyekat kebebasannya, apatah lagi
Ketua Penerangan UMNO, Ibrahim Fikri telah dilantik sebagai Pengarah Urusan dan
Ketua Pengarangnya. Tujuan UMNO adalah supaya Uzwsan Melayn memihak kepadanya,
sedangkan wartawannya mahu mempertahankan kebebasan yang dinikmatinya sebelum
itu. Ternyata kemudiannya selepas diambil alih oleh UMNO, Utusan Melayn didapati
lebih memihak kepada UMNO, berbanding corak laporan sebelumnya yang lebih
seimbang (Abdul Latiff Bakar 1998).

PEMILIKAN THE STAR

The Star yang diterbitkan pada 1970-an dan berpangkalan di Pulau Pinang, sebelum
berpindah ke Kuala Lumpur, pernah dimiliki oleh Tun Mustapha Harun, Ketua Menteri
Sabah yang berpengaruh dan Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman “bagi mengelakkan
Datuk Abdullah Ahmad daripada mengambil alih untuk dirinya, atau seperti
dikatakannya, untuk kerajaan” (Tunku Abdul Rahman 1984: 138). Kemudian Tun
Mustapha mengambil keputusan untuk menjual saham beliau, dan ini kemudiannya dibeli
oleh MCA atas permintaan Tunku Abdul Rahman.

Jadi, sebenarnya, mengikut Tunku Abdul Rahman (1984) “The Star dimiliki secara
mutlak dan secara keseluruhannya oleh UMNO dan MCA.” Ahli Lembaga Pengarah
terdiri daripada, antara lain, Tunku sebagai pengerusi, Tan Sri Lee Loy Seng, pemimpin
MCA sebagai timbalan pengerusi, Lim Kean Siew, ahli MCA, Kamal Hashim, ahli
UMNO, Datuk Wee Hood Teck daripada BN, P.G.Lim, mantan Duta Malaysia ke
Yugoslavia, dan Gabriel Lee, ahli MCA sebagai pengarah urusan.

Pada tahun 1977, The Star dibeli oleh Huaren Holdings, syarikat yang dimiliki
oleh MCA, rakan parti komponen dalam BN. Tunku pernah dilantik sebagai pengerusi
dan menulis kolum mingguan “As I see It” pada tahun 70-an dan awal 80-an yang
kadangkala mengkritik kerajaan. Pandangan beliau tidak selalunya sealiran dengan
pandangan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad. Akhbar ini pernah digantung
lesennya pada tahun 1987 selama beberapa bulan bersama-sama dengan akhbar Watan
dan Sin Chew Pobh dalam Operasi Lalang kerana meniup sentimen perkauman. Apabila
diterbitkan kembali pada Mac 1988, ia muncul tanpa kehadiran kolum tersebut. Jika
akhbar Inggeris dan Melayu memang diketahui umum dikuasai oleh kerajaan, akhbar
bahasa Cina dan bahasa Tamil juga tidak terkecuali daripada cengkamannya. Star
Publications (M) Bhd. juga dilaporkan mempunyai kaitan yang rapat dengan parti
komponen Cina dalam BN, iaitu MCA melalui sayap pelaburannya (Gomez 1990: 177).
MCA mempunyai saham besar dalam The Szar, akhbar bahasa Inggeris yang tertinggi
edarannya di Malaysia dan merupakan akhbar pesaing New Straits Times (Lent 1982:
262), dengan menguasai 58 peratus daripada saham dalam Star Publications (M) Bhd.
melalui sayap pelaburannya, Huaren Holdings Sdn. Bhd.

Sebelum penjualan pada bulan September 1989 berlaku, 78 peratus saham akhbar
The Star dipegang oleh Huaren Holdings Sdn. Bhd. dan 12 peratus oleh Multi-Purpose
Holdings Berhad (MPHB). Kedua-duanya mempunyai hubungan rapat dengan MCA,
manakala 10 peratus dimiliki oleh pelabur lain (Mohd Safar Hasim 1996: 6). Hume
Malaysia, anak syarikat Hong Leong Berhad, telah berusaha untuk membeli MPHB,
namun percubaan tersebut ditentang oleh MCA kerana terdapat ura-ura untuk menjadikan
Hume sebagai syarikat milik United Engineering Malaysia (UEM), sebuah syarikat yang
separuh sahamnya dipegang oleh UMNO. Walau bagaimanapun, Kamunting

* 102 e



o AGENDA AKHBAR DAN AGENDA PoLiTIk MCA o

Corporation Berhad akhirnya berjaya membeli MPHB, sekali gus memiliki saham The
Star sebanyak 12 peratus (The Star 10 Okt 1989). Ekoran daripada itu, Kamunting
Corporation bercadang membeli 39 peratus saham The Star daripada Huaren Holdings
melalui anak syarikatnya, Malaysian Plantation, dan ini akan memungkinkan Kamunting
Corporation memiliki 51 peratus saham The Star. Pegangan terus MCA akan menjadi 38
peratus dalam syarikat akhbar itu. Presiden MCA, Dr. Ling Liong Sik menyatakan bahawa
parti itu mahu mempunyai kawalan sama banyak dalam lembaga pengarah Star
Publications (Mohd Safar Hasim 1996: 9).

Bagaimanapun, cadangan pembelian saham The Star oleh Kamunting Corporation
tidak berjaya, mungkin kerana hasrat kawalan yang sama banyak meskipun pegangan
yang tidak sama. Kesudahannya, IGP Corporation telah membeli sebanyak 20 peratus
saham daripada Huaren Holdings Berhad, menjadikan bakinya sebanyak 58 peratus masih
di tangan Huaren (INST, 13 Julai 1990). Dengan itu, jelaslah siapa yang lebih berkuasa
terhadap The Star.

Pada tahun 1981, Star Publications (M) Sdn. Bhd. menguasai akhbar harian Cina,
Malaya Tung Pao yang ditukar namanya kepada Tong Bao. Akhbar tersebut kemudiannya
ditutup apabila jualannya merosot daripada 100,000 kepada 10,000 sehari (Lim Kit Siang
2001). Pada pertengahan tahun 2001, MCA juga menguasai dua buah akhbar utama
bahasa Cina, iaitu Nanyang Siang Pan dan China Press yang mempunyai edaran keseluruhan
sebanyak 400,000 naskhah. Kedua-dua akhbar tersebut begitu kritikal terhadap MCA,
maka tidak hairanlah akhirnya ia dibeli oleh parti tersebut. Pada Mei 2001, MCA
menguasai 72.35 peratus daripada saham Nanyang Press pada harga RM230 juta melalui
Huaren Holdings, dan subsidiarinya, Huaren Management Sdn Bhd. Wartawan Nanyang
dan masyarakat Cina menentang usaha pengambilan yang disifatkan sebagai “hostile
takeover” itu kerana mereka bimbang dari segi editorial, kebebasan akhbar tersebut akan
terhakis. Malah, sembilan orang daripada eksekutif kanan diminta berundur untuk
memberi laluan kepada pengurus baru, sebelum urus niaga diselesaikan pada 31 Mei 2001
(Padman 2001: 99).

Bagaimanapun, Presiden MCA menganggap bahawa pembelian itu sebagai keputusan
perniagaan yang akan menukarkan akhbar itu menjadi “berwibawa, dapat dipercayai,
menegakkan kebenaran, dan pembina bangsa yang bertanggungjawab seperti The Star.”
Masyarakat Cina kurang percaya akan alasan yang diberikan, malah lapan daripada 40
orang pemimpin MCA, termasuk Timbalan Presiden dan kedua-dua Naib Presiden,
menentang pembelian tersebut. Hingga tahun 1990, pemilik saham terbesar Nanyang
Press, penerbit Nanyang Siang Pan ialah syarikat kerajaan, Pernas namun penguasaannya
berpindah kepada Hume Industries, anak syarikat yang dimiliki oleh usahawan Cina
tetapi ada kaitan dengan kumpulan Hong Leong yang mempunyai kaitan dengan UMNO.

PENGAMBILALIHAN NANYANG PRESS

Langkah MCA mengambil alih Nanyang Press Holdings Bhd. (Nanyang Press) adalah
satu lagi contoh bagaimana parti politik berusaha untuk menguasai dan mengawal akhbar.
Tindakan ini mengulangi sejarah apabila UMNO mengambil alih Utusan Melayn pada
tahun 1961 kerana mahu mengawal kebebasannya agar lebih memihak kepada parti
Perikatan. Seperti dalam kes Utusan Melayu, tindakan ini merupakan usaha untuk
menguasai satu kuasa lain, iaitu kuasa politik menguasai kuasa akhbar. Kuasa politik
yang ada pada MCA diperkukuh dengan kuasa ekonomi mengupayakannya untuk

* 103 ®



o JURNAL PENGAJIAN MEDIA MALAYSIA/ MALAYSIAN JOURNAL OF MEDIA STUDIES ¢
mengambil alih akhbar itu, dengan restu dan dukungan kuat kerajaan. Pembelian
bermotifkan politik itu akan meletakkan akhbar Nanyang Siang Pau dan China Press di
bawah kawalan MCA, justeru akan memudahkan BN mendominasi dan mencengkam
media di negara ini.

Pada mulanya Mahathir mengumumkan tidak akan campur tangan dalam urusan
sama ada MCA patut atau tidak mengambil alih Nanyang Press (INST 29 Mei 2001).
Beliau menyatakan tidak akan menghalang atau menyokong urus niaga itu (The Sun, 29
Mei 2001). Bagaimanapun, pada 22 Jun 2001, beliau telah memberi lampu hijau kepada
Dr. Ling Liong Sik untuk membeli Nanyang Press, tetapi MCA patut memegang
sebahagian saham, bukan keseluruhannya. Dengan betlatarbelakangkan pergolakan dalam
MCA antara kumpulan yang diketuai oleh Presidennya di satu pihak dengan Timbalan
Presiden, Datuk Lim Ah Lek di pihak lain, maka isu pembelian Nanyang Press menjadi
begitu hangat mulai Mei 2001. Pada 28 Mei 2001, Huaren Management Sdn Bhd (HMSB)
menandatangani perjanjian untuk membeli 41,840,902 saham biasa Nanyang Press
bersamaan 72.35 peratus ekuiti dalam Nanyang Press daripada Hume Industries dengan
harga RM230 juta. Mesyuarat Jawatankuasa Pusat MCA meluluskan cadangan
pengambilalihan Nanyang Press oleh Huaren Holdings Bhd pada 31 Mei 2001.

Ling menjelaskan bahawa pengambilalihan itu adalah bagi membolehkan MCA
menguasai saluran media, selain sebagai pelaburan dalam industri yang menguntungkan
parti dari segi politik. Ling menegaskan bahawa ia merupakan “urusan perniagaan semata-
mata, serta pelaburan politik yang strategik kerana “media memainkan peranan penting
dalam parti kami.” Dengan pengambilalihan itu, MCA menguasai sekurang-kurangnya
17 penerbitan, termasuk akhbar Nanyang Siang Pan dan China Press yang berpengaruh
itu. Chang Teck Peng, pensyarah Program Kajian Media di Kolej New Era dan mantan
wartawan Siz Chew Jit Poh dalam komennya mengenai pengambilalihan akhbar di Malaysia
sebagai: “This is normally done in order to suppress or to remove criticism of the power
elites from the mass media and make such criticisms difficnlt to be accessed by the public...We
should not see that as a purely business deal. This is indeed a great blow to press freedom
especially when another Chinese-language daily Pemandang Sinar is reported to be involved
in it as well” (Susan Loone 2001).

Masyarakat Cina berpendapat bahawa pembelian tersebut berkaitan dengan politik
dalaman MCA. Pengambilalihan itu merupakan langkah strategik Ling Liong Sik serta
penyokongnya untuk melenyapkan pengaruh Lim Ah Lek, Naib Presiden MCA dan
mematahkan keupayaan mereka untuk mengubah pemimpin dalam mesyuarat agung
MCA yang menjelang. Dengan itu, ia akan membolehkan Presiden MCA mencampuri
urusan penetapan agenda dua buah akhbar itu apabila sudah berada di bawah kawalannya.
Selain daripada itu, pengambilalihan itu ada kaitan dengan rancangan Mahathir dan BN
untuk menutup ruang media Cina kepada parti dan suara alternatif bagi memastikan
kemenangan BN dalam pilihan raya umum 2003. Pengambilalihan Nanyang Siang Pan
dan China Press menandakan bahawa lengkapnya penguasaan semua akhbar oleh parti
politik dalam BN.

Ling berjanji akan menyerahkan kepada pengurusan profesional untuk
mengendalikan akhbar itu bagi menjadikannya akhbar yang berjaya, berwibawa,
dipercayai, dan bertanggungjawab. Akhbar itu perlu menjadi wadah pembina bangsa
dan mengambil berat rakyat miskin dan mereka yang memerlukan bantuan. Beliau yakin
matlamat itu dapat dicapai kerana MCA yang turut memiliki The Star telah menjadikan
akhbar itu mencapai kejayaan dan kewibawaannya telah terbukti.

® 104 e



o AGENDA AKHBAR DAN AGENDA PoLiTIk MCA o

Jika dalam kes Utusan Melayn, sejarah telah menyaksikan pertembungan antara dua
kuasa, iaitu kuasa politik dan kuasa akhbar dengan pemogokan 115 orang pekerja Urusan
Melayn di Kuala Lumpur dan 28 orang di Singapura selama 93 hari mulai 20 Julai 1961,
dalam kes Nanyang Siang Pau dan China Press, pertembungannya bukan sahaja antara
ahli politik dan akhbar tetapi juga sesama ahli politik dan rakyat, iaitu masyarakat Cina
yang tidak menyokong langkah berkenaan. Langkah yang diambil oleh MCA itu telah
mencetuskan kontroversi dan bantahan hebat daripada pelbagai pihak, termasuk Timbalan
Presiden MCA, Lim Ah Lek, Naib Presiden, Chua Jui Meng dan Chan Kong Choy
serta Ketua Pemudanya, Ong Tee Kiat dan sayap wanita parti itu. Pada satu peringkat,
Ling meminta pemegang amanah Huaren yang tidak bersetuju dengan pembelian Nanyang
Press agar meletakkan jawatan.

Percanggahan pendirian tentang isu pembelian itu mencerminkan konflik tajam
dan masalah kepemimpinan dalaman yang wujud antara dua puak dalam MCA. Syarikat
itu menerbitkan akhbar Nanyang Siang Pan yang mulai menemui pembaca pada tahun
1923 dengan edaran 276,239 naskhah dan China Press yang mula beroperasi pada tahun
1946, sebanyak 126,596 naskhah pada Jun 2000 (The Straits Times (Singapore), 27 Mei
2001). Sebagai akhbar yang dianggap agak terbuka dan berani, Nanyang Siang Pan dan
China Press telah melaporkan berita yang berkaitan dengan kepentingan masyarakat Cina,
termasuk berita tentang parti pembangkang dengan lebih terbuka dan bebas. Mengikut
AJK Tertinggi DAP, Chow Kon Yeow, akhbar Cina secara perbandingan telah diberikan
kebebasan yang luas sebagai lidah rasmi komuniti Cina untuk melaporkan semua isu
yang membabitkan kepentingan mereka.

“Akhbar Cina berfungsi sebagai kayu pengukur perasaan komuniti Cina dan ia
patut dibenarkan untuk kekal sedemikian tanpa kawalan politik dan manipulasi,” kata
AJK Tertinggi DAP dan Ahli Parlimen Tanjung, Chow Kon Yeow dalam satu ceramah
di Perak pada 27 Jun 2001. Akhbar berkenaan, misalnya telah menyiarkan laporan yang
menentang dasar dan rancangan kerajaan, termasuk isu ekonomi, sosial, pendidikan,
budaya, pengambilan pelajar Cina ke universiti awam, kes pemindahan sekolah jenis
kebangsaan Cina di Damansara dan Sekolah Wawasan, dengan alasan bahawa seckolah itu
akan menghapuskan sekolah Cina dan identiti Cina.

Berbanding dengan akhbar Melayu arus perdana yang dikuasai oleh UMNO, akhbar
Cina jauh lebih bebas dan objektif kerana memberikan ruang yang agak luas kepada parti
pembangkang. Liputan yang diberikan kepada parti politik boleh dikatakan agak
seimbang. Bukan sekadar itu, akhbar Cina juga berani mengkritik kerajaan dan
memaparkan pelbagai isu yang dianggap sensitif oleh akhbar berbahasa Melayu. Pendirian
dan corak pemberitaan oleh akhbar Cina tidak begitu disenangi oleh kerajaan (Swee Lan
2001: 23). Namun, Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah memberikan surat tunjuk
sebab dan dua amaran kepada China Press dan memberikan amaran lisan kepada Nanyang
Siang Pau yang melaporkan isu-isu Sekolah Wawasan dan Tabung Pendidikan Chang
Min Thien. Tindakan mengenakan tindakan surat tunjuk sebab dan amaran ini sangat
serius dan membuktikan dengan jelas sikap autokrasi kerajaan Mahathir (Ahmad Lutfi
Othman 2001).

Dengan mengambil alih akhbar itu, MCA berharap ia dapat berperanan menagih
sokongan masyarakat Cina yang semakin beralih kepada pembangkang, selain memenuhi
agenda Presiden MCA untuk mengukuhkan kedudukannya yang kian tergugat kerana
ancaman dalaman parti, meskipun hakikatnya tindakan itu telah menyebabkannya
“tersepit”. Bagi penentangnya, tindakan mengambil alih akhbar itu hanya akan

* 105 o



o JURNAL PENGAJIAN MEDIA MarAYsIA/ MALAYSIAN JOURNAL OF MEDIA STUDIES

menyebabkan kebebasan media semakin terbatas, dan masyarakat Cina tidak rela melihat
akhbar harian itu diletakkan di bawah mana-mana pengawalan parti politik. Mereka
mahu akhbar terus dapat memainkan peranannya sebagai pelapor berita yang adil dan
saksama. Dengan kata lain, mereka mahu kebebasan akhbar dipertahankan.

Dalam pilihan raya kecil Lunas pada November 2000 yang menyaksikan calon BN
kalah di tangan Keadilan, akhbar itu dilihat memainkan peranan untuk menyemarakkan
kemarahan kaum Cina hingga Mahathir menganggap bahawa DAP hampir-hampir
menguasai akhbar Cina, terutamanya Nanyang Siang Pau dan China Press selepas pilihan
raya umum 1999 (http://www.malaysia.net/dapmnet/lks0357.html). Kekecewaan itu
diserlahkan oleh Mahathir dalam petikan berikut:

Saya bukan nak kempen bagi Ling Liong Sik, tetapi saya berasa amat kecewa
dengan percubaan nak heret nama saya dalam kontroversi Nanyang ini. Dan
mereka akan cuba apikan perasaan orang Cina terhadap kerajaan, membencikan
kerajaan. Saya tahu mereka ini bukan mendapat sokongan daripada semua, tetapi
mereka boleh, seperti di Lunas, mereka sengaja membangkitkan kebencian orang-
orang Cina kepada kerajaan. Walaupun kita baru menang saja dalam tahun 1999,
dengan sokongan orang Cina yang begitu kuat, tetapi di Lunas kita kalah. Kenapa?
Peranan yang dimainkan oleh Nanyang dan China Press, untuk menimbulkan
kebencian pengundi di Lunas terhadap Kerajaan. Mereka selalunya
mengutamakan pendirian parti lawan. Kononnya mereka ingin bebas. Sembilan
orang penulis mereka kononnya bebas. Tetapi tak pernah sokong kerajaan. Bebas
apar

(http:/ /www.kln.gov.my/KLNstatemen)

Mabhathir mengecam akhbar itu kerana bertindak lebih memihak kepada pembangkang
dan mengapi-apikan sentimen perkauman. Beliau pernah meminta kedua-dua akhbar itu
menghentikan laporan yang dapat menjejaskan perpaduan kaum di negara ini. Dalam
penggulungan perbahasan Perhimpunan Agung UMNO ke-55 Mahathir menyatakan:
“Saya nak minta kepada surat khabar ini jangan main isu ini (perkauman). Jangan cuba
libatkan saya dalam perkara ini. Surat khabar Cina bebas seperti surat khabar lain tetapi
kalau kamu main isu perkauman....” (www.utusan.com.my/utusan/SpecialCoverage/
UMNO2001/index.asp).

Pada satu peringkat, Mahathir tidak senang hati dengan akhbar tersebut kerana
corak laporannya yang dilihat memihak kepada pembangkang dan pertubuhan Cina
seperti Siquiu hingga menyebabkan Mahathir melabelkannya sebagai “lebih teruk daripada
komunis”, selain laporan yang lebih terbuka dan berani tentang kes Anwar dan menjelang
pilihan raya umum ke-10 pada tahun 1999. Pada 28 Oktober 1998, umpamanya Mahathir
telah memanggil lima orang editor akhbar berbahasa Cina kerana menyiarkan laporan
yang dianggap memihak kepada perjuangan reformasi dan mantan Timbalan Perdana
Menteri itu. Beliau bimbang akan kesannya kepada sokongan terhadap UMNO dan
BN, dan berkata: “Saya bimbang kuasa UMNO akan menjadi lemah dan parti politik
yang sederhana akan tewas. Tidak ada parti lain, kata beliau mampu mengawal dan
mengekalkan keharmonian hubungan kaum” (T7me, 16 November 1998).

Masyarakat Cina percaya bahawa terdapat “tangan ghaib” di belakang usaha
pembelian tersebut, iaitu Perdana Menteri yang mahu akhbar itu dikuasai oleh MCA,
salah sebuah parti dalam BN. Walau bagaimanapun, Mahathir menafikan beliau
mempunyai peranan dengan meminta berita tersebut dihentikan dan menyatakan bahawa

® 106 e



o AGENDA AKHBAR DAN AGENDA PoLiTIk MCA o

mereka yang mengaitkan isu itu dengan beliau sebagai berusaha untuk melaga-lagakannya
dengan masyarakat Cina. Sementara itu, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam)
menyifatkan tindakan MCA mengambil alih dua buah akhbar itu akan menyebabkan
masyarakat Cina gagal mendapatkan gambaran sebenar mengenai sesuatu isu. Melalui
pembelian itu, MCA akan memonopolikan perniagaan persuratkhabaran berbahasa Cina
di negara ini dan akhirnya menyebabkan masyarakat Cina mendapatkan gambaran secara
sebelah pihak sahaja. Maksudnya, sekiranya ada monopoli akhbar Cina oleh satu parti,
kebebasan rakyat untuk mendapatkan gambaran yang pelbagai tidak mungkin wujud
lagi (www.malaysia.net/dapmnet/lks0331.html).

Penentangan terhadap pembelian Nanyang Press datang daripada ahli Kumpulan
Lapan, wartawan Nanyang Press, 245 buah NGO Cina, parti pembangkang DAP, dan
seluruh masyarakat Cina. Malah, hampir 600 buah persatuan Cina bangun menentang
pengambilalihan itu—sesuatu yang boleh dikatakan tidak pernah berlaku dalam sejarah.
Mereka berpendirian bahawa akhbar tidak patut terikat dengan mana-mana parti dan
perlu mengekalkan kebebasannya. Bermula dari peringkat cadangan lagi, sekitar 100 orang
kakitangan Nanyang Press telah mengadakan tunjuk perasaan membantah langkah
tersebut. Penentangan itu adalah kerana mereka tidak mahu kebebasan akhbar yang
dinikmati oleh akhbar tersebut—dengan menyuarakan aspirasi dan ketidakpuasan hati
masyarakat Cina dan suara alternatif pembangkang—dikawal oleh MCA yang bakal
memilikinya. Charter 2000 menyatakan keprihatinannya terhadap tindakan MCA dan
pendiriannya tidak bersetuju dengan monopoli media oleh parti politik.

Golongan itu bimbang bahawa jika MCA menguasai akhbar itu, maka sukarlah
bagi masyarakat Cina untuk menyampaikan suara mereka secara terus terang. Mereka
berpendirian bahawa parti politik tidak sewajarnya memiliki atau menguasai akhbar serta
menjadikan akhbar itu sebagai alat politiknya, apatah lagi Kumpulan Lapan menganggap
bahawa akhbar perlu mempunyai kebebasan untuk menyiarkan pendapat dan aspirasi
kaum Cina. Kumpulan Lapan berpendapat bahawa jika semua akhbar dimiliki oleh
kerajaan atau parti politik, rakyat akan kehilangan hak asasi manusia apabila mereka
tidak mempunyai saluran untuk bersuara.

Wong Chin Huat, bekas penulis dan kolumnis kanan Sin Chew [it Poh mengakui
bahawa langkah itu akan menyebabkan akhbar berkenaan menjadi alat MCA hingga
akhirnya hilang kebebasannya. Masyarakat Cina mahu agar syarikat media menjadi institusi
yang benar-benar bebas dalam melaporkan berita. Mereka tidak puas hati mengapa mesti
MCA sebagai parti politik terlibat dalam urusan pembelian berkenaan, sedangkan ada
institusi bukan politik turut berminat untuk membeli kepentingan Nanyang Press,
misalnya konsortium Cina yang diterajui oleh Lim Guan Teik (http://www.Malaysia.net/
dapmnet/lksO346.html).

Meskipun MCA memberi jaminan tidak akan campur tangan dalam menentukan
dasar, perjalanan seharian dan hala tuju akhbar berkenaan, masyarakat Cina tidak yakin
dengan jaminan tersebut. Mereka tidak mahu kes yang menimpa The Star yang
menyaksikan bagaimana aktiviti yang berkaitan dengan parti masyarakat Cina lain seperti
Gerakan kurang diberikan laporan sesudah akhbar itu diambil alih oleh MCA berlaku
terhadap akhbar tersebut. Mengenai jaminan Lim itu, Presiden Gerakan, Datuk Seri Dr
Lim Keng Yaik bersikap sangsi: “Saya ada rasa sangsi sedikit. Saya dan parti saya sudah
menghadapi sikap The Star sejak 10 tahun kebelakangan ini yang enggan membuat liputan
mengenai pemimpin Gerakan, termasuk mereka yang berkhidmat dalam kerajaan. Jadi
macam mana dia (Dr Ling) boleh jamin janji dia tidak mahu campur tangan dalam editorial

* 107 ®



o JURNAL PENGAJIAN MEDIA MALAYSIA/ MALAYSIAN JOURNAL OF MEDIA STUDIES ¢
akan dipegang...ini susah dipercayai orang ramai dan sebagai Presiden Gerakan, saya
sudah menderita dan berpengalaman dalam hal ini” (Magendran Rajagopal 2001).

Kumpulan penentang menyatakan bahawa penentangan itu juga berpunca daripada
proses pengambilalihan yang tidak telus dan tiada perbincangan antara ahli Jawatankuasa
Pusat. Paktor perniagaan yang tidak strategik dan dakwaan Huaren tidak cukup wang
dan terpaksa mencagarkan RM40 juta saham Nanyang Press dan RMG68 juta saham The
Star Publications (M) Bhd juga merupakan sebab mereka menentang. Bagi Lim, ini
bermakna Huaren Holdings hampir menggunakan kesemua aset untuk membeli Nanyang
Press Holdings, menjadikannya pelaburan yang berisiko tinggi, sedangkan aset MCA
ialah milik semua ahli MCA yang telah bekerja keras untuk memperolehnya. Malah,
pengambilalihan itu dipercayai dapat menjejaskan sokongan masyarakat Cina kepada
MCA dalam pilihan raya 2003. Masyarakat Cina mendakwa Huaren bukannya MCA
dan MCA bukannya Huaren, maka tidak wajar bagi MCA mengambil alih akhbar itu.

Chua pula bimbang bahawa langkah itu akan menyebabkan masyarakat Cina
memboikot Nanyang Siang Pan dan China Press ketika masyarakat itu mahu akhbar
berbahasa Mandarin yang lebih bebas dengan mengambil contoh bagaimana akhbar Shin
Min yang satu ketika pernah dibeli oleh UMNO dan Tong Poa yang diambil alih oleh
MCA akhirnya mengalami kegagalan kerana tidak mendapat sokongan dan diboikot
masyarakat Cina. Kematian kedua-dua akhbar berkenaan membuktikan betapa masyarakat
Cina tidak bersetuju dengan sebarang usaha daripada mana-mana parti politik untuk
menghakmilikkan surat khabar kerana mereka mahu akhbar itu terus kekal bebas agar
dapat membuat laporan yang adil dan tidak memihak. Seminggu selepas transaksi akhbar
itu dilakukan dengan rasmi, sirkulasi Nanyang Siang Pau dan China Press telah menurun
sekitar 20 peratus di Kuala Lumpur dan Selangor, akibat daripada kehilangan keyakinan
kaum Cina terhadapnya (http://www.malaysia.net/dapmnet/lks0331.html).

Bagi pihak yang menyokong pengambilalihan itu, amat penting bagi MCA membeli
Nanyang Press bagi menyelamatkannya daripada terus mengalami kerugian, selain
memberikan manfaat kepada pemegang saham kecil dan memelihara kebajikan
kakitangannya. Percanggahan pendirian antara dua puak dalam MCA semakin
mempertajam ketegangan hubungan antara puak yang terbabit dan menyebabkan
pergolakan dalaman yang meruncing dalam MCA. Malah, pergaduhan tercetus semasa
mesyuarat agung luar biasa Pemuda MCA ke-38 yang memperlihatkan rasa tidak puas
hati mereka mengenai isu itu.

Kemelut yang berpanjangan tentang isu itu cuba diselesaikan melalui mesyuarat
agung luar biasa (EGM) oleh MCA pada 24 Jun 2001. Daripada 2,216 ahli yang hadir,
1,176 perwakilan (53.3%) menyokong, manakala 1,019 (46.2%) menentang dengan majoriti
157 undi. Terdapat 12 undi rosak, manakala sembilan perwakilan tidak mengundi (Beriza
Harian, 25 Jun 2001). Akhirnya, Kumpulan Lapan akur dengan keputusan mesyuarat
itu kerana ia terhasil daripada proses demokrasi, malah bersedia untuk bekerjasama dengan
pucuk kepemimpinan parti dan merapatkan hubungan masyarakat Cina selepas isu itu
berakhir.

Bagaimanapun, pengambilalihan Nanyang Press oleh Huaren Holdings—syarikat
proksi MCA—memperlihatkan bahawa parti politik dalam BN cuba menguasai pemilikan
akhbar dan dengan itu memperkuat cengkamannya terhadap komuniti Cina. Epsiod
yang dramatik itu merupakan satu lagi ancaman kebebasan akhbar dan percubaan untuk
mengongkong akhbar di kalangan masyarakat Cina bagi menjamin bahawa suara alternatif
yang dapat menjejaskan imej dan kedudukan kerajaan dapat dikawal dengan berkesan.

® 108 e



o AGENDA AKHBAR DAN AGENDA PoLiTIk MCA o

KESIMPULAN

Kawalan terhadap akhbar boleh berlaku dalam pelbagai bentuk, secara langsung dan
tidak langsung dan sama ada dalam bentuk politik atau tekanan ekonomi. Pengaruh
politik secara langsung adalah dalam bentuk pemilikan akhbar sama ada secara terus atau
secara proksi oleh parti dan pemimpin kerajaan. Di Malaysia, pemilikan akhbar tidak
dapat dipisahkan daripada golongan politik dan ahli perniagaan yang mempunyai
hubungan rapat dengan pemimpin politik. Sesungguhnya, terdapat hubungan rapat antara
akhbar dengan politik dan hubungan simbiotik ini memberikan kesan langsung terhadap
kebebasan akhbar dan bagaimana akhbar menetapkan dasar dan agendanya. Akhbar yang
dikuasai oleh kerajaan ini akan bersikap press rakan, dan tidak akan bertindak untuk
berseteru dengan kerajaan. Sikap akhbar yang mendukung dasar dan tindakan kerajaan
dan tidak bersedia menyiarkan laporan yang negatif dapat menjejaskan kebebasan akhbar
di negara ini dan membantutkan kewujudan masyarakat demokratik dan masyarakat
madani yang matang.

Sesiapa yang memiliki kuasa dialah yang menguasai akhbar dan sesiapa yang menguasai
akhbar dialah memiliki kuasa. Kandungan dan bentuk mesej sesebuah akhbar adalah
mengikut kehendak dan kepentingan pemilik, sesuai dengan pepatah bahasa Inggeris,
sesiapa yang membayar peniup seruling berhak menentukan lagunya. (He who pays the
piper calls the tune). Kebebasan akhbar hanya menjadi kepunyaan mereka yang memiliki
akhbar. Jadi, tidak hairanlah, seperti UMNO dan parti politik lain di negara ini, MCA
berusaha untuk menguasai The Star, Nanyang Siang Pan, dan China Press bagi memastikan
ia dapat menonjolkan imej positif pemimpin dan kerajaan, dan juga membantu penyebaran
dasar dan rancangannya. Akhbar berkenaan menjadi bertambah penting apabila pemimpin
atau parti menghadapi krisis dan juga menjelang pilihan raya. Justeru, tidak hairanlah
pemimpin memastikan mereka menguasai akhbar dan akhbar berkenaan sentiasa mengikut
rentak yang dikehendakinya.

BIBLIOGRAFI

Abdul Latiff Bakar. 1998. Peranan Media dalam Pilihan Raya Persekutuan. Shah Alam:
Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd.

Ahmad Lufi Othman. 1999. Amwar Boneka Barat. Ampang: Penerbit Pemuda.

Berita Harian. 25 Jun 2001

Curran, James. 2002. Media and Power. London: Routledge.

Doyle, Gillian. 2002. Media Ownership. London: Sage Publications.

Gomez .E.D & Jomo K.S. 2001. Malaysia’s Political Economy: Politics, Patronage and
Profits. United Kingdom: Cambridge University Press.

Lent, John. 1971. The Asian Newspapers’ Reluctant Revolution. Ames, IA: Towa State
University Press.

Magendran Rajagopal. 2004. Media bebas dalam lingkungan terbatas. Berita Harian, 7
Mei.

Mohd. Safar Hasim. 1996. Agbbar dan Kunasa. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.

New Straits Times. 13 Julai 1990.

109

[ )



o JURNAL PENGAJIAN MEDIA MALAYSIA/ MALAYSIAN JOURNAL OF MEDIA STUDIES ¢

Padman, Padmaja. 2001. Consensus, compromise and compliance. dlm Sheila S. Coronel
(ed.). The Right To Know: Access to Information in Southeast Asia. Philippines:
Philippine Center for Investigative Reporting.

The Star. 10 Oktober 1987.

The Strait Times (Singapore) 27 Mei 2001.
Time 16 November 1998.

110

[ ]
[



	JPMM '05 (prelim)
	En Yahya
	02_JPMM '05 - Ezhar
	03_JPMM '05 - En Mus
	04_JPMM '05 - Dr
	05_JPMM '05 - En Roosfa
	06_JPMM '05 - Prof
	07_JPMM '05 - Pn Hasmah
	08_JPMM '05 - Amira
	09_JPMM '05 - En Saleeh
	10_JPMM '05 - En Jeniri

