
JATI-Journal of Southeast Asian Studies, Volume 23(2), 2018, 1-24 

1 

 

FIRST MAJOR MILITARY INCURSIONS IN 

SARAWAK, SABAH AND PENINSULAR 

MALAYSIA DURING INDONESIA-

MALAYSIA CONFRONTATION: 

PERSPECTIVES OF SELECTED MALAYSIAN 

ENGLISH-LANGUAGE NEWSPAPERS 
 

1Chong Wu Ling* & 2Sivachandralingam Sundara Raja 
1Department of Southeast Asian Studies,  

University of Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia 
2Department of History, University of Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia 

(*First author) 

(chong.wu.ling@um.edu.my, siva@um.edu.my) 

DOI: https://doi.org/10.22452/jati.vol23no2.1 

 

 

Abstract          

                                        

This study examines how the first major military incursions in Sarawak, Sabah 

and Peninsular Malaysia during the Indonesia-Malaysia Confrontation in 1963-

1964 were reported in three selected Malaysian English-language newspapers. 

These newspapers are The Straits Times, published in Singapore, North Borneo 

News and Sabah Times (hereafter Sabah Times), published in Sabah, and The 

Sarawak Tribune, published in Sarawak. This study employed a qualitative 

content analysis of the newspapers to examine their coverage on the issue. The 

findings show that The Straits Times generally provided the widest coverage on 

the first major military incursions in Sarawak and Peninsular Malaysia. Sabah 

Times, on the other hand, provided the most extensive news coverage on the 

military raid on Sabah. This was probably due to limited manpower and 

financial strength of the two newspapers and not the lack of concern of both 

newspapers and their readers of the situation in the affected localities. 

Keywords: Indonesia–Malaysia Confrontation, military incursions, The Straits Times, 

North Borneo News and Sabah Times, The Sarawak Tribune, news media coverage 

mailto:chong.wu.ling@um.edu.my
mailto:siva@um.edu.my


Chong Wu Ling & Sivachandralingam Sundara Raja 

 

2 

 

Introduction 

 

This study examines how the first major military incursions in Sarawak, Sabah 

and Peninsular Malaysia during the Indonesia-Malaysia Confrontation in 1963-

1964 were reported in three selected Malaysian English-language newspapers. 

Although the scope of this study also covers the period before the official 

formation of the Federation of Malaysia on 16 September 1963, for 

simplification, this paper refers to the three selected English-language 

newspapers as ‘Malaysian' English-language newspapers. The Indonesia–

Malaysia Confrontation was Indonesia's political and armed opposition against 

the creation of the Federation of Malaysia in 1963. The Federation comprised of 

the Federation of Malaya (present-day Peninsular Malaysia), Singapore and the 

British colonies in North Borneo, i.e., Sabah and Sarawak. The proposal for the 

Federation was first announced in May 1961. Although Indonesia initially did 

not object to the proposal, it began to oppose the proposal after the outbreak of 

the Brunei revolt in 1962 (Mackie, 1974) (For more details of the Brunei revolt, 

see Harun Abdul Majid [2007]). The then president of Indonesia, Sukarno, 

perceived the formation of Malaysia as a manifestation of British neo-

colonialism, especially because Britain would continue to have military bases 

in Malaya and Singapore.  Subandrio, the foreign minister of Indonesia, even 

announced on 20 January 1963 that Indonesia would execute a policy of 

confrontation against Malaysia (Nik Anuar Nik Mahmud, 2009, p. 75).  

The first series of military incursions took place in Tebedu, Sarawak on 

12 April 1963. Although Malaysia was still not yet officially formed when the 

armed raid happened, the Malaysian government perceived the raid as the first 

military incursion on Eastern Malaysia launched by Indonesians. This can be 

seen from the categorisation of the raid as the first land incursion on Eastern 

Malaysia in an official report on the Confrontation entitled Indonesian 

aggression against Malaysia, Vol. 1 (1965) published by the government. During 

the raid, the Indonesian armed forces breached and attacked a police station at 

Tebedu, which was about three miles from the border between Sarawak and 

Indonesia (Indonesian aggression against Malaysia, Vol. 1 1965, p. 1). Subsequent 

attacks were made on Sabah on 29 December 1963 and Peninsular Malaysia on 

17 August 1964 (Indonesian aggression against Malaysia, Vol. 1, 1965, pp. 8-11; 

Indonesian aggression against Malaysia, Vol. 2, 1965, p. 2). However, most of the 

military incursions conducted by Indonesia took place in the border area 

between Sarawak and Indonesia.  

During the height of the Confrontation, Singapore was ejected from the 

Federation of Malaysia on 9 August 1965 due to ongoing political deadlock 



First Major Military Incursions in Sarawak, Sabah and Peninsular Malaysia during Indonesia-Malaysia 

Confrontation: Perspectives of Selected Malaysian English-Language Newspapers 

 

3 
 

between the ruling political parties in Malaysia and the People's Action Party 

(PAP) of Singapore. The Confrontation only ended in 1966 after the military 

takeover of Indonesia in which General Suharto replaced Sukarno. A peace 

treaty was eventually signed on 11 August 1966 ending hostilities between 

Indonesia and Malaysia (Nik Anuar Nik Mahmud, 2009, pp. 238-239).  

Since space limitation does not allow for a comprehensive analysis of 

news coverage by the three selected English-language on the Confrontation 

from 1963 until 1966, this paper focuses on their coverage and perspectives on 

the first major military incursions in Sarawak, Sabah and Peninsular Malaysia 

during the period. It is also based on the understanding that any military 

incursion that took place for the first time in any place would have attracted 

considerable attention from the public and media. A qualitative content 

analysis of the selected newspapers was employed to examine their coverage 

and perspectives on the issue. These newspapers are The Straits Times, 

published in Singapore (and later in Peninsular Malaysia after the separation 

of Singapore from Malaysia), North Borneo News and Sabah Times, published in 

Sabah, and The Sarawak Tribune, published in Sarawak. This study also 

compares the perspectives of these newspapers on the first major military 

incursions in the three places. The following sections explain the background 

of these newspapers. 

 

The Straits Times 
 

The Straits Times was founded and launched in 1895 by Catchick Moses, an 

American businessman, and Robert Carr Woods, an English journalist, in 

Singapore. The newspaper focused on local issues in Singapore and Malaya. 

The press later became a public limited company in 1950 (“The Straits Times”, 

2016). 

The Straits Times is widely acknowledged as “the most widely read 

newspaper in Singapore” (“The Straits Times”, 2016). When Singapore was part 

of Malaysia from 16 September 1963 to 9 August 1965, the newspaper also 

“had widespread circulation and influence in Malaysia” (“The Straits Times", 

2016). However, it was not until 1974 that a separate Malaysian version of the 

newspaper known as the New Straits Times was established. The Singapore 

version remained to be known as The Straits Times (“Corporate history”, n.d.). 

The Straits Times was already a well-established newspaper in the 

1960s, including the period that this paper covers. The press was able to hire 

many journalists and hence the newspaper was published every day, including 

during weekends and public holidays. The Straits Times was also a thick 

newspaper, as its total pages were usually 20.  



Chong Wu Ling & Sivachandralingam Sundara Raja 

 

4 

 

The Sarawak Tribune 
 

The Sarawak Tribune is the oldest English-language newspaper in Sarawak. It 

was established by a group of Teochew Chinese businessmen and former 

school teachers in Sarawak after the Second World War in 1945 (Thien, 2006; 

“Tribune is the oldest paper in Sarawak”, 2006). The newspaper was initially 

known as the Sarawak Times. It was later renamed as The Sarawak Tribune, 

which became the largest operating newspaper in the state (Thien, 2004). 

However, The Sarawak Tribune was suspended by the government in 2006 

following the publication of the Jyllands-Posten Muhammad cartoons 

(“Sarawak Tribune suspended indefinitely”, 2006) (For more information on the 

Jyllands-Posten Muhammad cartoons controversy, see Anderson [2006]). It was 

only allowed to resume operation in 2010 (“S’wak oldest daily returns to 

newsstand after ban”, 2010).  

In the 1960s, there was no publication of The Sarawak Tribune on 

Sundays and public holidays or during major Christian festivals since Sarawak 

had a large population of Christians. For instance, in 1963, the newspaper was 

not published from 13 to 15 April during two major Christian festivals, i.e. 

Good Friday and Easter fell, falling on 12 and 14 April respectively. In 

addition, the total pages of The Sarawak Tribune were usually 8, 10 or 12, 

making the newspaper much thinner than The Straits Times. This indicates that 

The Sarawak Tribune was not as well-established as The Straits Times and was 

not able to hire many journalists to produce news reports every day. 

 

North Borneo News and Sabah Times 
 

North Borneo News and Sabah Times (hereafter Sabah Times) were initially known 

as Sabah Times when it was established in 1949 by Donald Stephens, who 

worked as a reporter in the North Borneo News, another English-language 

newspaper in Sabah. Donald Stephens later became the first chief minister of 

Sabah when it became an independent state (formerly under the United 

Kingdom) (“Profile”, n.d.). Sabah Times was later merged with the North Borneo 

News in 1954 and renamed the North Borneo News and Sabah Times (Barlocco, 

2014, p. 46).  

In the 1960s, Sabah Times was very similar to The Sarawak Tribune in 

terms of financial and manpower strength. It was not published every Sunday 

and during public holidays or major Christian festivals because Sabah also had 

a large population of Christians. However, during the Good Friday and Easter 

holidays in 1963, Sabah Times only took a break on 13 and 14 April, and 

resumed publication on 15 April, unlike The Sarawak Tribune which only 

resumed publication on 16 April. In addition, Sabah Times was also a thin 



First Major Military Incursions in Sarawak, Sabah and Peninsular Malaysia during Indonesia-Malaysia 

Confrontation: Perspectives of Selected Malaysian English-Language Newspapers 

 

5 
 

newspaper like The Sarawak Tribune because its total pages were usually 8, 10 

or 12 as well. This shows that both newspapers were not as well-established as 

The Straits Times. 

Sabah Times ceased publication in 1995 and was revived as the New 

Sabah Times in 1998 (“Profile”, n.d.). 

 

Literature Review 

 

Scholarly works that discuss the origins and background of the Confrontation 

include those of J. A. C. Mackie (1974), Matthew Jones (2002), Nik Anuar Nik 

Mahmud (2009), and Greg Poulgrain (2014). Mackie (1974) focuses on the 

domestic political background of Malaysia and Indonesia that played a crucial 

role in the Confrontation. Jones (2002) looks into the international politics 

behind the creation of the Federation of Malaysia and the emergence of the 

Confrontation. Nik Anuar Nik Mahmud (2009) examines the role of the 

Malaysian government in dealing with the Confrontation. Poulgrain (2014) 

analyses the origins of the 1962 Brunei Revolt and the domestic politics of 

Indonesia that generated the Confrontation in 1963. However, none of these 

works deals with the perspectives of Malaysian newspapers on the 

Confrontation. It is important to study how the newspapers reported and 

commented on the issue. This is crucial as the contents of the newspapers often 

reflected the readers’ point of view and concerns. Newspapers usually report 

what the readers are interested to read. By looking into the coverage of 

Malaysian newspapers on the Confrontation, one could also have a firmer 

understanding of the readers’ views and concerns on the issue. 

To the knowledge of the researchers, there is presently only one 

unpublished undergraduate academic exercise that analyses news coverage of 

the Confrontation. It focuses on the Utusan Melayu, a major Malay-language 

newspaper in Malaysia from 1939 to 1967. Written by Muhammad Fauzi 

Mohd. Rosidi, the title of the academic exercise is Utusan Melayu: Kajian 

terhadap isu Konfrontasi Malaysia-Indonesia, 1963-1966 (Utusan Melayu: A study on 

the issue of Malaysia-Indonesia Confrontation, 1963-1966). According to the 

author, Utusan Melayu highlighted important details of the Confrontation, 

including the views and actions of the Malay Rulers, cabinet members, 

regional state chief ministers, and the grassroots.  

Nevertheless, it is equally important to look into how the English-

language newspapers in the Peninsular Malaysia, Sabah and Sarawak reported 

and commented on the issue since they had different groups of readers. In the 

1960s, readers of English-language newspapers in Malaysia generally belonged 



Chong Wu Ling & Sivachandralingam Sundara Raja 

 

6 

 

to the English-educated middle and upper classes from different ethnic groups. 

In order to fill the lacuna of this area, this study not only examines the 

perspectives of selected Malaysian English-language newspapers on the first 

major military incursions in different localities during the Confrontation but 

also compares the perspectives of these newspapers. 

 

Research Methods 

 

The methods used in this study are the library and archival research as well as 

qualitative content analysis. Library and archival research was conducted by 

consulting primary and secondary sources at the Central Library and Za'ba 

Memorial Library, University of Malaya; the State Archives of Sabah, Kota 

Kinabalu; the Baillieu Library, University of Melbourne; the Central Library, 

National University of Singapore (NUS); and the National Library of 

Singapore. The primary sources include news and commentary articles on the 

first major military incursions by the Indonesians in Sarawak, Sabah and 

Peninsular Malaysia in The Straits Times, The Sarawak Tribune and Sabah Times, 

and official publications on the Confrontation released by the Malaysian 

government. The secondary sources include books, journal articles and 

academic writings regarding the Confrontation. This study adopts a qualitative 

content analysis method to analyse how the selected newspapers reported and 

how much they focused on the first major military incursions in Sarawak, 

Sabah and Peninsular Malaysia. 

 

Summary of Selected News Articles in The Straits Time, The Sarawak 

Tribune, and Sabah Times 

 

Table 1 shows the number of selected news articles in the three English-

language newspapers. These news articles are related to the first major military 

incursions in Sarawak, Sabah and Peninsular Malaysia. Our search period was 

from 13-27 April 1963 for the first major military incursion in Sarawak, 31 

December 1963-30 January 1964 for the first major military incursion in Sabah, 

and 18-27 August 1964 for the first major military incursion in Peninsular 

Malaysia. The news articles include ordinary news reports, special reports (i.e., 

news reports written by correspondents or on-the-scene reporters), editorials, 

commentaries or letters to the editor, editorials cited from the foreign press, 

and photo(s) with captions. 

 



First Major Military Incursions in Sarawak, Sabah and Peninsular Malaysia during Indonesia-Malaysia 

Confrontation: Perspectives of Selected Malaysian English-Language Newspapers 

 

7 
 

Table 1. Number of Selected News Articles Published in the Three English-

Language Newspapers 

 

Issue The 

Straits 

Times 

The 

Sarawak 

Tribune 

Sabah 

Times 

The first major military incursion in Sarawak, 

April 12, 1963 (Period of newspaper articles 

studied: 13-27 April 1963) 

 

5 

 

3 

 

2 

The first major military incursion in Sabah, 

December 29, 1963 (Period of newspaper articles 

studied: 31 December 1963-30 January 1964) 

 

18 

 

4 

 

19 

The first major military incursion in Peninsular 

Malaysia, August 17, 1964 (Period of newspaper 

articles studied: 18-27 August 1964) 

 

32 

 

11 

 

10 

 

Findings and Discussion 

First Major Military Incursion in Sarawak, 12 April 1963 

As noted in Indonesian aggression against Malaysia, Vol 1 (1965, p. 1), the first 

series of military incursions in Sarawak took place when a group of “armed 

men in uniform attacked a Police Station [sic] at Tebedu in Sarawak, three 

miles from the Indonesian border” on 12 April 1963. The raid, which coincided 

Good Friday, resulted in the death of a corporal and the injury of two soldiers.  

Table 2. Number of Selected News Articles Published on the First Major 

Military Incursion in Sarawak 

Type of News Articles The 

Straits 

Times 

The 

Sarawak 

Tribune 

Sabah 

Times 

Ordinary news report 5 3 2 

Total 5 3 2 

 



Chong Wu Ling & Sivachandralingam Sundara Raja 

 

8 

 

As shown in Table 2, between 13 April and 27 April 1963, The Straits 

Times published five news articles while both The Sarawak Tribune and Sabah 

Times published three and two news articles on the military incursion 

respectively. All of these news articles were in the form of ordinary news 

reports. It is worth noting that while The Straits Times already published the 

first news article on the incident on 13 April 1963, The Sarawak Tribune and 

Sabah Times only began to cover the incident on 16 April 1963 and 15 April 1963 

respectively. This was because, as mentioned earlier, both newspapers were 

not published on 13 and April 1963 due to Good Friday, which was a public 

holiday in Sarawak and Sabah. Furthermore, The Sarawak Tribune only resumed 

publication on 16 April 1963. 

The Straits Times also published more news articles on the incident 

compared to the other two newspapers. However, it should be pointed out that 

The Sarawak Tribune published a two-page news report, which included an in-

depth eye-witness account recorded by an officer of the Sarawak Government 

Press, Ivor Kraal (“The raid on Tebedu”, The Sarawak Tribune, 16 April 1963, pp. 

8, 11). The Straits Times and Sabah Times also published some details of the same 

eye-witness account but not as detailed as The Sarawak Tribune. Both 

newspapers only allocated one page each for the eye-witness account 

(“Raiding Aza rebels loot shops”, The Straits Times, 14 April 1963, p. 1; 

“Uniformed men raid police post, one killed, two wounded in Sarawak border 

attack”, Sabah Times, 15 April 1963, p. 1). After the military incursion, Kraal 

went to Tebedu and spoke to members of security forces and residents who 

witnessed the incident.   

The following is Kraal’s account on the attack on the police station, 

published in The Sarawak Tribune: 

 

At about 2 a.m. yesterday [12 April 1963] a band of about 60 men, clad 

in jungle uniforms and armed with an assortment of weapons, 

including carbines and automatics, took the track leading to the bazaar 

from the south. 

A teacher of the Chinese school which lies directly behind the bazaar, 

remembers hearing the barking of dogs and many footsteps. 

The Raiders made their way to the police station, then manned by 11 

men, and surrounded it, gaining their entry by crawling under the high 

perimeter fence at several places. 



First Major Military Incursions in Sarawak, Sabah and Peninsular Malaysia during Indonesia-Malaysia 

Confrontation: Perspectives of Selected Malaysian English-Language Newspapers 

 

9 
 

A solitary light was on in the Charge Room where Corporal John 

Remek, of Kampong Suba Bau District, was on duty. Everything else 

was quiet in the still, moonlight night. 

The raiders burst into the Charge Room and took John Remek by 

surprise. This was soon followed by the loud bark of a gun and John 

Remek fell dead, leaving behind his wife Dohin, and four sons, 

including twins, to mourn his loss. He was about 30-years-old. 

Other raiders went straight to the police quarters and warned the 

occupants to stay put. More gunshots rang out, and two policemen 

were wounded – Police Constable Anyua who was shot in the right 

arm and Corporal Joseph who was wounded in the right ear and right 

hip. 

The attackers asked for the ‘Kepala’. One of the policemen recalls that 

some of the expressions in Malay used by the men were foreign to him 

– definitely not Sarawak Malay. 

Inspector Reginald Chimbon, who is in charge of the station, heard the 

commotion and tried to leave his quarters. Shots rang out narrowly 

missing him by which time he was under the house. After firing back, 

he then leapt into a water tank to take cover and stayed there during 

the period of the raid. 

The raiders in the police station broke the arms' cage and seized the 

weapons. However, for some reason or other, they left the ammunition 

almost intact. 

… 

It was obvious that one or two had stripped to do this, for they left 

their uniforms behind, and with them, a personal booklet and several 

copies of photographs of men in officers' uniforms of the Tentera 

National Kalimantan Udara; left behind also were "TNKU and BAT.-X" 

metal badges. Why they were so careless in leaving these things behind 

is still a mystery. Deliberately careless? ("The raid on Tebedu", The 

Sarawak Tribune, 16 April 1963, p. 8) 

The Straits Times also published the details of the raid as follows but did 

not mention that the account was recorded by Kraal: 



Chong Wu Ling & Sivachandralingam Sundara Raja 

 

10 

 

Uniforms of Azahari’s Tentera Nasional Kalimantan Utara were found 

in Tebedu police station after yesterday’s [12 April 1963] attack by 60 

armed men. 

… 

The raiders came to Tebedu from a track going south to the Indonesian 

border. 

A teacher at the Chinese school in Tebedu said today that at 2 a.m. he 

heard the barking of dogs and many people passing his home. 

The raiders surrounded the small police station, which was manned by 

11 men, and crawled under the high perimeter fence at several places. 

A solitary light was on in the charge room where Corporal John Remek 

of Kampong Suba Bau in the Bau in the Bau District of the First 

Division, was on duty. 

Several raiders ran in and shot Cop Remek dead. Other raiders went to 

the police quarters and warned the occupants not to move. 

More shots were fired, and two policemen were wounded – Constable 

Anyua was hit in the right arm and Cpl. Joseph in the right ear and 

right hip. 

Inspector Reginald Chimbon, the officer in charge of the station, tried 

to leave his quarters and was shot at. He leapt into a water tank and 

stayed there throughout the raid. 

The raiders in the police station broke the arms cage and took the 

weapons, but they did not touch for the ammunition. 

Then one or two apparently stripped off their uniforms and left them in 

the charge room together with a TNKU [Tentera National Kalimantan 

Udara] rebel instruction booklet and several photographs of TNKU 

men in officers’ uniform. (“Raiding Aza rebels loot shops”, The Straits 

Times, 14 April 1963, p. 1) 

The above accounts show that the one published in The Sarawak Tribune 

is more in-depth. For instance, it included the details of the raiders asking for 

the ‘Kepala', i.e. ‘head' in Malay. The account also noted that a policeman did 

not think the Raiders were Sarawak Malays because he was not familiar with 



First Major Military Incursions in Sarawak, Sabah and Peninsular Malaysia during Indonesia-Malaysia 

Confrontation: Perspectives of Selected Malaysian English-Language Newspapers 

 

11 
 

"the expressions in Malay used by the men" ("The raid on Tebedu", The Sarawak 

Tribune, 16 April 1963, p. 8). These details were not reported in The Straits Times 

and Sabah Times. 

Both accounts also mentioned that uniforms of the Tentara Nasional 

Kalimantan Utara (TNKU), a militia led by Azahari who was the leader of the 

1962 Brunei Revolt, were left behind after the raid. TNKU was supported by 

Indonesia (Farrell, 2010). While the title (i.e. “Raiding Aza rebels loot shops”) 

and the first paragraph of the news article published in The Straits Times show 

that the reporter believed TNKU conducted the raid, The Sarawak Tribune was 

more cautious and did not make such a claim. Instead, the account in the 

newspaper included Kraal’s query on the uniforms left, as shown in the last 

paragraph of the account published in The Sarawak Tribune cited above.  

In regard to Sabah Times, the first news article on the raid reproduced 

part of Kraal’s account published in The Straits Times without mentioning 

Kraal’s name. Therefore, it can be said that The Sarawak Tribune’s coverage on 

the raid was more detailed and more objective. 

In addition, both The Straits Times and The Sarawak Tribune reported 

that Indonesian minister and commander-in-chief General Achmad Jani [also 

known as Ahmad Yani] said he had no idea about the raid on Tebedu and 

Indonesian army had nothing to do with the raid (“Jani: We have no contact 

with the rebels”, The Straits Times, 17 April 1963, p. 16; “‘Indonesian army has 

no contact with recent raid’ Jani”, The Sarawak Tribune, 17 April 1963, p. 1). 

Nevertheless, General Jani emphasised that the army provided full support to 

the Indonesian government’s policy of opposing the formation of Malaysia. In 

fact, the news article in The Sarawak Tribune noted that according to General 

Jani, “the Indonesian Government [sic] and the Army [sic] follow the principle 

of resisting any form of colonialism wherever and whenever it may take form” 

(“‘Indonesian army has no contact with recent raid’ Jani”, The Sarawak Tribune, 

17 April 1963, p. 1). This implied that the Indonesian government perceived the 

formation of Malaysia as a form of colonialism by the British. Both newspapers 

referred to Reuter when reporting General Jani’s remark. Sabah Times, on the 

other hand, did not report General Jani’s remark. 

In addition, two news articles in The Straits Times mentioned that 

British troops were sent to the Borneo territories following the military 

incursion on Tebedu (“British troops sent to Borneo”, The Straits Times, 18 April 

1963, p. 1; “New confidence aim of Sarawak moves”, The Straits Times, 19 April 

1963, p. 6). This was not mentioned in The Sarawak Tribune and Sabah Times. 

Nevertheless, Sabah Times did publish a news article on the Indonesian 

foreign minister Dr Subandrio's remark after a meeting with the British 



Chong Wu Ling & Sivachandralingam Sundara Raja 

 

12 

 

ambassador Andrew Gilchrist, held in Jakarta on 26 April 1963, on the 

situation along the Borneo frontier ("Borneo border discussed", Sabah Times, 27 

April 1963, p. 1). Dr Subandrio declined to answer when asked if the military 

incursion on Tebedu was discussed in the meeting. Sabah Times referred to 

Reuter when reporting this issue. Dr Subandrio's remark was not covered in 

The Straits Times and The Sarawak Tribune.  

Based on the above discussion, it can be concluded that The Straits 

Times and The Sarawak Tribune provided wider coverage on the first major 

military incursion in Sarawak compared to Sabah Times. It is also worth noting 

that The Straits Times published more news articles on the incident than The 

Sarawak Tribune. Nevertheless, as mentioned earlier, The Sarawak Tribune 

provided in-depth coverage of the incident in a more objective manner. 

 

First Major Military Incursion in Sabah, 29 December 1963 
 

After three months since the formation of Malaysia, Indonesia began to target 

Sabah as well and launched substantial attacks on a police post in Kalabakan, 

which was about 30 miles from Tawau, on December 29, 1963. Eight Malaysian 

soldiers were killed and 19 wounded. The incursion also resulted in the death 

of a civilian (Indonesian aggression against Malaysia, Vol 1, 1965, pp. 8-10). Hence, 

it can be said that the first major military attack on Sabah was more serious 

than the one on Sarawak eight months before, as the former resulted in more 

deaths and injuries.  

 

Table 3. Type and Number of Selected News Articles on the First Major Military 

Incursion on Sabah 

 

Type of news articles The Straits 

Times 

The 

Sarawak 

Tribune 

Sabah 

Times 

Ordinary news report 14 3 16 

Special report 2 1 1 

Photo(s) with captions 0 0 1 

Editorial/Letter to the editor 2 0 1 

Total 18 4 19 

 

It is therefore not surprising that the three selected newspapers 

provided wider and more extensive coverage on the incident in Sabah. As 

shown in Table 3, between 31 December 1963 and 30 January 1964, Sabah Times 



First Major Military Incursions in Sarawak, Sabah and Peninsular Malaysia during Indonesia-Malaysia 

Confrontation: Perspectives of Selected Malaysian English-Language Newspapers 

 

13 
 

published the highest number (19) of news articles related to the raid. These 

included 16 ordinary news reports, a special report, a photo with short 

captions and an editorial on the raid. The Straits Times published 18 news 

articles including two special reports, one editorial and one letter to the editor 

on the raid. The Sarawak Tribune published only four news articles including a 

special report related to the incident. It should be noted that the number of 

news articles on the raid in Sabah published in The Sarawak Tribune was 

slightly higher than that on the first major military attack on Sarawak eight 

months ago.  

Sabah Times and The Straits Times began to report on the raid in 

Kalabakan on 31 December 1963 while The Sarawak Tribune published its first 

news article on the incident on 1 January 1964 (“8 killed; 19 wounded, fierce 

encounter 30 miles from Tawau, Indons attack police post”, Sabah Times, 31 

December 1963, p. 1; “Sabah: Soek’s men in open attack”, The Straits Times, 31 

December 1963, p. 1; “U.N. may be called to intervene: ‘Right will triumph’”, 

The Sarawak Tribune, 1 January 1964, pp. 1-2). The Straits Times referred to UPI 

(United Press International) while The Sarawak Tribune referred to Reuter when 

reporting on the raid for the first time. Both newspapers reported that the 

attack resulted in the death of eight soldiers and one civilian as well as the 

injury of 19 soldiers and one civilian. However, only Sabah Times and The 

Sarawak Tribune mentioned that “two Indonesians were killed and one 

captured” on the day of the raid (“8 killed; 19 wounded, fierce encounter 30 

miles from Tawau, Indons attack police post”, Sabah Times, 31 December 1963, 

p. 1; “U.N. may be called to intervene: ‘Right will triumph’”, The Sarawak 

Tribune, 1 January 1964, p. 2). 

Both Sabah Times and The Straits Times reported that the Malaysian 

government offered $1,000 (Malaysian dollar) to each wounded soldier 

(“Tunku’s surprise visit”, Sabah Times, 6 January 1964, p. 1; “Tunku at the 

hospital”, Sabah Times, 6 January 1964, p. 1; “$24,000 to relatives of dead 

soldiers”, The Straits Times, 4 January 1964, p. 9). However, the same news 

report in The Straits Times also mentioned that the government also offered a 

total of $24,000 to the next-of-kin of the eight soldiers who were killed during 

the raid. These details were not covered in The Sarawak Tribune. 

Nevertheless, Sabah Times covered a few issues related to the raid that 

was not reported in the other two newspapers. For instance, a news report in 

Sabah Times on 9 January 1964 mentioned that the Minister for Communication 

and Works, Dato Khoo Siak Chiew, visited Hong Kong and told a group of 

Sabahan students studying there “not to be perturbed by the recently reported 

incidents in Tawau, especially the treacherous Indonesian incursion into 



Chong Wu Ling & Sivachandralingam Sundara Raja 

 

14 

 

Kalabakan” (“Indonesia will not declare war on Malaysia”, Sabah Times, 9 

January 1964, p. 7). Dato Khoo assured the students that Indonesia would not 

have the courage to declare war on Malaysia because Australia, Britain and 

New Zealand had given their full support to the country. On 30 January 1964, 

the newspaper also reported that three of the wounded soldiers “conveyed 

their heartful thanks to the people of Sabah for their kindness and gifts” (“A 

big thank you from the soldiers to Sabahans”, Sabah Times, 30 January 1964, p. 

7).    

It is also worth looking at the editorial and a letter to the editor 

published in The Straits Times as well as the editorial of Sabah Times on the 

military incursion in Kalabakan. The editorial published in The Straits Times on 

1 January 1964 pointed out that the raid on Kalabakan marked “a new phase of 

‘confrontation’” (“The Tawau warning”, The Straits Times, 1 January 1964, p. 8). 

The editorial also noted that “[t]he scale of this attack, the casualties suffered 

by the Malaysian security forces and the sensitiveness of the Tawau area 

combine to make this outrage easily the most serious of all the Borneo border 

incidents since Malaysia was formed”. The editorial remarked that although 

the Indonesian government might deny that the raid was conducted by its 

army and claim that the raiders were volunteers who had nothing to do with 

the Indonesian government, there was “every indication that Indonesian 

soldiers at least were in charge as they have been in other border affrays”. The 

editorial also mentioned that the Indonesian government had admitted 

training and arming the guerrillas from Brunei, Sarawak and Sabah. Hence, the 

role of Indonesia in the raid on Kalabakan was highly speculated. The editorial 

also urged the Malaysian government to request armed intervention from the 

United Nations (UN) since “Tawau is a real danger point because access is easy 

and among a relatively large population there is an Indonesian community of 

some 7,000 people”.   

The Straits Times also published a letter from a reader with an initial “K. 

T. H.” on 8 January 1964. The reader urged Malaysia to “manifest its will to 

survive and to remain free or else it will be the beginning of the end” (K. T. H., 

“Right will triumph…”, The Straits Times, 8 January 1964, p. 8). The reader also 

reminded Indonesians involved in the Confrontation that Malaysians would 

not “appease the aggressors”. 

The editorial published in Sabah Times on 6 January 1964 made a 

similar remark on the role of the Indonesian government in the raid: 

 

The Indonesian leaders claim that only volunteers are taking part in 

these incursions, but there is ample evidence that Indonesian soldiers 



First Major Military Incursions in Sarawak, Sabah and Peninsular Malaysia during Indonesia-Malaysia 

Confrontation: Perspectives of Selected Malaysian English-Language Newspapers 

 

15 
 

are with them to stiffen their aggressiveness. In any case, we find it 

hard to believe that volunteers are capable of flying military aircraft 

even if they were allowed to do so. ("Editorial", Sabah Times, 6 January 

1964, p. 2) 

 

The editorial additionally mentioned that the Indonesian Communist 

might also be influencing the Confrontation policy. It called upon the 

government to keep the people well-informed and to institute “a Home Guard 

system in the distant villages” as part of the immediate action to deal with the 

threat.  

Although The Sarawak Tribune did not publish many news articles on 

the incident like The Straits Times and Sabah Times, it is still worth looking at its 

special report on the incident written by an unnamed special correspondent 

(“Dateline Sabah”, The Sarawak Tribune, 6 January 1964, p. 10). The author 

pointed out that Tawau was the most important town on the Sabah-Indonesia 

border and, therefore, “its vicinity was the scene of one of Indonesia’s fiercest 

point of Confrontation”. The author also disclosed that there were about 12,000 

immigrant Indonesian labourers in Sabah’s east coast, where Tawau was 

located. The immigrant labourers used to be hard-working and law-abiding. 

However, since the outbreak of the Confrontation, they had been influenced by 

subversive propaganda and became saboteurs as well as subverts involved in 

attacking Malaysia.  

The above discussion shows that Sabah Times and The Straits Times 

provided more extensive coverage on the first major military attack on Sabah 

compared to The Sarawak Tribune. A possible shortcoming of the latter might be 

its limited manpower. 

 

First Major Military Incursion in Peninsular Malaysia, 17 August 1964 
 

On 17 August 1964, which was also Indonesia’s Independence Day, a group of 

raiders landed in southwest Johor. The infiltrators comprised not only 

Indonesians but also Malaysians who were members of the Malayan 

Communist Party. As noted in Indonesian aggression against Malaysia, Vol. 2 

(1965), the landing "was the first major incursion by the Indonesians into West 

Malaysia and marked a new phase of [the] Confrontation" (p. 1). Nevertheless, 

the infiltrators were immediately engaged by Malaysian security forces, and 

some of them were arrested. The hunt for other infiltrators continued for 

several days. 

As shown in Table 4, from 18 to 27 August 1964, The Straits Times 

published more news articles on the incident than the other two newspapers. 



Chong Wu Ling & Sivachandralingam Sundara Raja 

 

16 

 

The total number of news articles in The Straits Times was 32. These included 23 

ordinary news reports, two special reports, two photos with short captions, 

four editorials and one editorial cited from the foreign press. The Sarawak 

Tribune published 11 news articles including an editorial produced by its editor 

and another editorial cited from the foreign press. Sabah Times, on the other 

hand, published ten ordinary news reports on the incident. 

 

Table 4. Type and Number of Selected News Articles on the First Major Military 

Incursion in Peninsular Malaysia 
 

Type of news articles The Straits Times The Sarawak 

Tribune 

Sabah 

Times 

Ordinary news report 23 8 10 

Special report 2 0 0 

Photo(s) with captions 2 1 0 

Editorial 4 1 0 

Editorial cited from the 

foreign press  

1 1 0 

Total 32 11 10 

 

All three newspapers published their first batch of news articles on the 

military incursion on the same day, i.e.18 August 1964 (“Mop-up goes on, 

landings in Johore”, The Straits Times, 18 August 1964, pp. 1, 20; “Indon 

infiltrators make secret landing at Pontian”, The Sarawak Tribune, 18 August 

1964, p. 1; “14 terrorists captured, Indonesian landings”, Sabah Times, 18 

August 1964, p. 1). However, The Straits Times’s news report was covered in 

more detail, as it also included an illustration showing the location where the 

infiltrators were spotted by villagers and the location of the mopping operation 

conducted by security forces.  

 Those news articles also mentioned that one Malaysian soldier was 

wounded during the clash. Having said that, there was a discrepancy in the 

number of captured infiltrators reported in the three newspapers – both The 

Straits Times and The Sarawak Tribune reported that 16 infiltrators were 

captured while Sabah Times quoted a smaller number, i.e. 14. Sabah Times later 

updated the number to 16 in a news report on 19 August 1964 (“Mopping-up 

operations, two Indons killed”, Sabah Times, 19 August 1964, p. 1). 

The three newspapers also reported that a Malaysian soldier who was 

seriously injured passed away in a hospital on 19 August 1964 (“Third 

Indonesian killed: Malaysian corporal dies of his wounds”, The Straits Times, 21 

August 1964, p. 1; “Another terrorist killed”, The Sarawak Tribune, 21 August 



First Major Military Incursions in Sarawak, Sabah and Peninsular Malaysia during Indonesia-Malaysia 

Confrontation: Perspectives of Selected Malaysian English-Language Newspapers 

 

17 
 

1964, p. 1; “Fighting continues, Malaysian killed”, Sabah Times, 21 August 1964, 

p. 1). While the news report in The Straits Times was written by its journalist in 

Johor, both The Sarawak Tribune and Sabah Times referred to Reuter when 

reporting this incident. 

Following the military incursion, Malaysian Prime Minister Tunku 

Abdul Rahman remarked that he believed one of the objectives of the 

Indonesian guerrillas who landed in Johor was to assassinate Malaysian 

leaders. This was reported in The Straits Times and Sabah Times but not in The 

Sarawak Tribune (“‘Indons desperate’, orders to kill”, The Straits Times, 21 

August 1964, p. 1; “Fighting continues: Malaysian killed”, Sabah Times, 21 

August 1964, p. 1). Unlike the news report in The Straits Times, which was 

written by its own journalist, the one published in Sabah Times was reproduced 

from Reuter. 

Nevertheless, it is worth noting that in reporting on the knowledge and 

reaction of Indonesians on the raid on Johor, The Sarawak Tribune and Sabah 

Times gave a slightly detailed account compared to The Straits Times. The 

Sarawak Tribune and Sabah Times mentioned that Indonesians generally had no 

idea of the raid because the local press in Indonesia did not cover the incident. 

During the Confrontation, the Indonesian government forbade its citizens from 

listening to Malaysian radio channels. Only those who defied the Indonesian 

government’s order and listened to Radio Malaysia knew of the incident (“Two 

terrorists killed and several more captured, hunt continues”, The Sarawak 

Tribune, 19 August 1964, p. 1; “Subandrio denies knowledge of Indon landings 

in Malaya”, Sabah Times, 19 August 1964, p. 1). Sabah Times even noted that 

Indonesians “were wrapped up in their Independence Day celebrations and 

the local press did not carry stories on the landings” (“Subandrio denies 

knowledge of Indon landings in Malaya”, Sabah Times, 19 August 1964, p. 1). 

Conversely, The Straits Times only reported that “Indonesians were generally 

unaware of the Monday [17 August 1964] morning landings in Johore by their 

forces” (“Johore landings: Subandrio is silent”, The Straits Times, 19 August 

1964, p. 1). All the newspapers referred to Reuter when reporting on this issue. 

It should be noted that some villagers in Pontian, Johor, cooperated 

with security forces in securing the capture of the infiltrators by giving them 

information of the infiltrators. The Malaysian government offered them cash 

awards. This was reported in all three newspapers (“8-year-old Karim gets 

cash award for aiding in raiders’ capture”, The Straits Times, 21 August 1964, 

pp. 1, 20; “Dato Sardon warns”, The Sarawak Tribune, 22 August 1964, p. 1; 

“Aussies to be used? Tunku’s problem”, Sabah Times, 22 August 1964, p. 1). The 

Straits Times and Sabah Times also mentioned that the recipients included an 



Chong Wu Ling & Sivachandralingam Sundara Raja 

 

18 

 

eight-year-old boy known as Karim Bin Haroon and that the cash awards 

ranged from $100 to $1,500. These details were not reported in The Sarawak 

Tribune. Again, the news report published in The Straits Times was written by 

its own journalist while the ones published in the other two newspapers were 

reproduced from Reuter.  

In fact, the news report in The Straits Times gave a very detailed account 

of the eight-year-old boy: 

 

This is Karim’s story: 

 

"I was fishing with my uncle, Inche Latiff bin Bidin, just off the mouth 

of Sungei Sanglang at 6 a.m. on Monday [17 August 1964] when we 

saw three motorboats approaching us. 

"It was still dark, and we could not see properly who the people in the 

boats were. 

“We thought they were the usual fishermen with whom we are 

familiar. 

"The three boats headed directly towards us and came alongside our 

small boat. 

“We were very shocked and very frightened when the people in the 

boats pointed guns at us. In the three boats were about 40 men, 

including some Chinese and some Malays. 

“All of them were in the uniforms of soldiers. We also saw haversacks 

in their boats. 

"At gunpoint, they asked us to show them a place where they could 

land safely without being seen. If we did not comply, they said they 

would kill both my uncle and I, as they said this, they waved their 

guns. 

“So we led them up the Sungei Sanglang. After travelling about 100 

yards, they ordered us to stop. They moored to the side and alighted 

on the swampy bank. 

 

‘Ordered’ 

 

[“]After all of them had landed with their belongings and guns, they 

ordered us to tow their three motor-boats back to the sea from where 

they had come. 

“We were also told ‘let the boats drift in the sea.’ 



First Major Military Incursions in Sarawak, Sabah and Peninsular Malaysia during Indonesia-Malaysia 

Confrontation: Perspectives of Selected Malaysian English-Language Newspapers 

 

19 
 

“We obeyed and towed their boats back to the sea. We noticed the 

vessels carried strange licence plates. 

“The first boat had the licence number POF 304 written in bold letters. 

The second licence number was 48. The third boat, however, had no 

licence plate. 

“It then dawned on us that these boats could have come from 

Indonesia. 

“So my uncle and I hurriedly rowed our boat south along the coast, 

with three boats trailing behind us, to Pontian Besar. 

“There we handed the three boats to the Marine Police. We also told 

the authorities of those strangers who had come in these boats. 

“We were later taken to the Pontian Kechil police station where we 

lodged a report. We also pointed out to police the actual spot where the 

strangers had left their boats.” (“8-year-old Karim gets cash award for 

aiding in raiders’ capture”, The Straits Times, 21 August 1964, pp. 1, 20) 

 

Although Sabah Times’s news report also included the story of the 

young boy, it was brief and not in the boy’s words: 

 

He [Karim] told reporters he and his uncle were out at sea fishing 

shortly before dawn on Monday morning last when three boatloads of 

armed men approached. 

 

GUNPOINT 

 

They were forced at gunpoint to lead the men, about 40 strong, to a 

river inlet, after which they were released and told to let the boats drift 

and forget what they had seen. 

Instead, they towed the boats to the nearby town of Pontian Besar and 

informed the police. ("Aussies to be used? Tunku's problem", Sabah 

Times, 22 August 1964, p. 1) 

 

Although the account in Sabah Times was brief, the account specifically 

mentioned the armed men told the boy and his uncle to “forget what they had 

seen” after released. This, on the other hand, was not reported in The Straits 

Times. The reason for this might probably be due to different sources both 

newspapers referred to when reporting the incident. 

The Straits Times also covered a few other important issues related to 

the military incursion in Johor that was not reported in The Sarawak Tribune 



Chong Wu Ling & Sivachandralingam Sundara Raja 

 

20 

 

and Sabah Times. For instance, on 23 and 24 August 1964, it reported that a few 

Malaysians were charged under the Internal Security Act (ISA) of Malaysia for 

possessing arms and consorting with Indonesian infiltrators (“18 in court on 

arms charge”, The Straits Times, 23 August 1964, p. 1; “16 more on arms, 

consort charges are held”, The Straits Times, 24 August 1964, p. 6).  

The newspaper also reported that according to the chairperson of the 

Kelantan State Alliance (the Alliance was the ruling coalition of Malaysia at 

that time), Dato Nik Ahmad Kamil, there were some Kelantanese who were 

happy over the landings of Indonesian armed men in Johor (“Where people 

were happy over the landings by Indons”, The Straits Times, 22 August 1964, p. 

5). Dato Nik even disclosed that those Kelantanese included some “educated 

and intellectual people”. He spoke about the issue during a delegate’s 

conference at the Kota Bharu division of (Kelantan’s capital) United Malays 

National Organisation (UMNO), which was the major member party in the 

Alliance, the ruling coalition at that time. He warned the delegates to be 

watchful for such people. Although Dato Nik did not elaborate much on the 

background of those Kelantanese who supported Indonesia, it is probable that 

they were the members or supporters of the Malayan Communist Party 

because the infiltrators in Johor comprised a few members of the Communist 

Party.    

The Straits Times and The Sarawak Tribune also covered the Daily Mail’s 

view on the Johor landings. The Daily Mail was an English-language 

newspaper published and widely circulated in the United Kingdom. Both The 

Straits Times and The Sarawak Tribune mentioned that the Daily Mail in its 

editorial complained about the world press’s lack of concern over the raid on 

Johor. In other words, most of the press in other parts of the world rarely 

mentioned the incident. While The Straits Times mentioned the Daily Mail’s 

view in its editorial on 22 August 1964, The Sarawak Tribune reproduced part of 

the Daily Mail’s editorial in one of its news reports with the term “Daily Mail” 

included in the title (“Shocked by Pontian”, The Straits Times, 22 August 1964, 

p. 10; “Daily Mail: ‘Lack of concern over Johore landings’”, The Sarawak Tribune, 

22 August 1964, p. 8). This was not reported in Sabah Times. 

Lastly, it should be noted that an editorial in The Sarawak Tribune on 20 

August 1964 complained that many people in Sarawak did not receive the 

message from Deputy Prime Minister Tun Abdul Razak regarding the Johor 

landings relayed by Radio Malaysia Sarawak due to poor reception. The 

editorial remarked that the problem “could have been avoided if local stations 

were informed of the intended broadcast and be instructed to arrange for 

either a recording or a relay (the telephone is always handy for such urgent 



First Major Military Incursions in Sarawak, Sabah and Peninsular Malaysia during Indonesia-Malaysia 

Confrontation: Perspectives of Selected Malaysian English-Language Newspapers 

 

21 
 

instructions)” (“Closer co-ordination”, The Sarawak Tribune, 20 August 1964, p. 

2). It further elaborated that. 

 

…the Borneo States exist as well as part of the country and nation and 

who share the same destiny. The move to expand and strengthen the 

structure and organisation of the State's broadcasting and information 

services is more than welcomed but equally of vital importance is the 

need for closer coordination." ("Closer co-ordination", The Sarawak 

Tribune, 20 August 1964, p. 2) 

 

The message of the editorial implies that the newspaper and its readers in 

Sarawak were very concerned about the situation in Johor, although the raid 

did not happen in Sarawak. Hence, the relatively less extensive reporting on 

the incident by The Sarawak Tribune, as compared to The Straits Times, was 

probably due to limited manpower rather than the lack of concern of the 

newspaper and its readers about the situation in Peninsular Malaysia. 

 

Conclusion 

 

Based on the findings of this study, it can be said that The Straits Times 

generally provided more extensive coverage on the first major military 

incursions on Sarawak and Peninsular Malaysia compared to The Sarawak 

Tribune and Sabah Times. In regard to the first major military raid on Sabah, it 

was Sabah Times that provided the most extensive coverage on the incident. 

This was probably due to limited manpower and financial strength of the two 

newspapers published in Sarawak and Sabah and not the lack of concern of 

both newspapers and their readers of the situation in the other localities of the 

country. Indeed, the findings suggest that readers of the three newspapers 

were very much concerned about the military incursions in the different 

localities of Malaysia during the Confrontation. 

It is also worth noting that while both The Straits Times and The Sarawak 

Tribune reported extensively on the first major military incursion on Sarawak, 

the coverage in The Sarawak Tribune was more objective than The Straits Times. 

Some limitations of this study should be noted. First, as we specifically 

selected English-language newspapers and not newspapers of other languages 

such as Chinese, Malay, Tamil, Kadazanese or Ibanese, the findings only reflect 

the concerns of readers who could read English and belonged to middle and 

upper classes in urban areas. In other words, the findings cannot be 

generalised to include the other newspapers in Malaysia and their readers. It 



Chong Wu Ling & Sivachandralingam Sundara Raja 

 

22 

 

would be useful for future studies to examine the perspectives of newspapers 

in other languages on the first major military incursions in Sarawak, Sabah and 

Peninsular Malaysia. Secondly, the research did not cover the perspectives and 

coverage of subsequent military incursions in the three localities. Hence, it is 

impossible to determine if there were changes in the perspectives and coverage 

of the selected newspapers on the Confrontation throughout 1963-1966.  

However, this study does possess a methodological strength. It is the 

first qualitative examination of Malaysian English-language newspapers’ 

coverage on the major military incursions on different localities in Malaysia 

during the Confrontation. A qualitative analysis also allowed for a more in-

depth investigation of the coverage of English-language newspapers based in 

different localities, thus reflecting the readers’ concerns of major military 

incursions around the country during the Confrontation. In addition, the 

findings also reflect the different financial and manpower strength of the 

selected newspapers in covering the incident. 

 

 

Acknowledgements 

 

The authors are grateful to Haziqah Binti Mohd. Yusof, who assisted during 

the library and archival research, from April 2016 to April 2017, and from 

August 2017 to October 2017.  

 

Disclosure Statement 

 

No potential conflict of interest was reported by the authors. 

 

Funding  

 

This work was supported by the University of Malaya under Grant Number 

BK029-2016. 

 

 

References 

 

Anderson, J. W. (2006, 31 January). Cartoons of prophet met with outrage. 

Washington Post. Retrieved 23 January 2017, from 

http://www.washingtonpost.com/wp-

dyn/content/article/2006/01/30/AR2006013001316.htm 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/01/30/AR2006013001316.htm
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/01/30/AR2006013001316.htm


First Major Military Incursions in Sarawak, Sabah and Peninsular Malaysia during Indonesia-Malaysia 

Confrontation: Perspectives of Selected Malaysian English-Language Newspapers 

 

23 
 

Barlocco, F. (2014). Identity and the state in Malaysia. Abingdon: Routledge. 

Corporate history. (n.d.). The New Straits Times Press (Malaysia)’s website. 

Retrieved January 23, 2017, from http://www.nstp.com.my/corporate-

history/ 

Farrell, B. P. (2010). What do they want, and how can we respond? 

Commonwealth intelligence and confrontation with Indonesia, 1963. In 

M. H. Murfett (Ed.), Imponderable but not inevitable: Warfare in the 20th 

century (pp. 73-106). Santa Barbara: Praeger. 

Harun Abdul Majid. (2007). Rebellion in Brunei: The 1962 revolt, imperialism, 

confrontation and oil. London: I. B. Tauris. 

Indonesian aggression against Malaysia, Vol. 1. (1965). Kuala Lumpur: Acting 

Government Printer. 

Indonesian aggression against Malaysia, Vol. 2. (1965). Kuala Lumpur: Acting 

Government Printer. 

Jones, M. (2002). Conflict and confrontation in South East Asia, 1961–1965: Britain, 

the United States, Indonesia and the creation of Malaysia. Cambridge: 

Cambridge University Press. 

Mackie, J. A. C. (1974). Konfrontasi: The Indonesia-Malaysia dispute 1963-1966. 

Kuala Lumpur: Oxford University Press. 

Muhammad Fauzi Mohd. Rosidi. (2013/13). Utusan Melayu: Kajian terhadap isu 

Konfrontasi Malaysia-Indonesia, 1963-1966 [Utusan Melayu: A study on the 

issue of Malaysia-Indonesia Confrontation, 1963-1966]. Unpublished 

undergraduate academic exercise, Department of History, Faculty of Arts 

and Social Sciences, University of Malaya, Kuala Lumpur. 

Nik Anuar Nik Mahmud. (2009). Konfrontasi Malaysia Indonesia [The Malaysia-

Indonesia Confrontation]. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan 

Malaysia. 

North Borneo News and Sabah Times. 

Poulgrain, G. (2014). The genesis of Konfrontasi: Malaysia, Brunei and Indonesia, 

1945-1965. Petaling Jaya: Strategic Information and Research 

Development Centre. 

Profile (n.d.). New Sabah Times. Retrieved 1 July 2017, from 

http://www.newsabahtimes.com.my/nstweb/profile 

S’wak oldest daily returns to newsstand after ban. (2010, 19 May). Malaysiakini. 

Retrieved 23 January 2017, from 

http://www.malaysiakini.com/news/132238 

Sarawak Tribune suspended indefinitely. (2006, 10 February). The Sun. Retrieved 

23 January 2017, from http://www.thesundaily.my/node/175107 

The Sarawak Tribune. 

http://www.nstp.com.my/corporate-history/
http://www.nstp.com.my/corporate-history/
http://www.newsabahtimes.com.my/nstweb/profile
http://www.malaysiakini.com/news/132238
http://www.thesundaily.my/node/175107


Chong Wu Ling & Sivachandralingam Sundara Raja 

 

24 

 

The Straits Times. 

The Straits Times. (2016, 28 February). National Library Board Singapore’s 

website. Retrieved 23 January 2017 from 

http://eresources.nlb.gov.sg/infopedia/articles/SIP_2016-02-

29_133820.html 

Thien, T. (2004, 4 November). Sarawak English dailies may downsize. 

Malaysiakini. Retrieved 23 January 2017, from 

http://www.malaysiakini.com/news/31226 

Thien, T. (2006, 9 February). Paper started by Teochew businessmen. 

Malaysiakini. Retrieved 23 January 2017, from 

http://www.malaysiakini.com/news/46683 

Tribune is the oldest paper in Sarawak. (2006, 10 February). The Star. Retrieved 

23 January 2017, from 

http://www.thestar.com.my/news/nation/2006/02/10/tribune-is-the-

oldest-paper-in-sarawak/ 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Date of Received: 17 November 2018  Date of Acceptance: 15 December 2018 

http://eresources.nlb.gov.sg/infopedia/articles/SIP_2016-02-29_133820.html
http://eresources.nlb.gov.sg/infopedia/articles/SIP_2016-02-29_133820.html
http://www.malaysiakini.com/news/31226
http://www.malaysiakini.com/news/46683

